Katalog
Wycieki z układu klimatyzacji są jedną z głównych przyczyn obniżenia wydajności systemu chłodzenia. Nawet przez bardzo niewielką szczelinę może wydostawać się sukcesywnie praktycznie cały czynnik chłodzący, co prowadzi do poważnych usterek. To bardzo niepożądana sytuacja, która naraża kierowcę niekiedy na wysokie koszty diagnozy i naprawy oraz napełniania czynnikiem od nowa całego układu. W wykryciu nieszczelności pomagają lampy UV do wykrywania wycieków.
LAMPA UV WIRE BRIGHT TORCH+OKULARY RK1231, 12V, 100W, ERRECOM
LAMPA UV MINI BRIGHT TORCH, 9 LED + OKULARY, RK1230, 3 BATERIE "AAA" 1,5V, ERRECOM
LAMPA UV Z REGULACJĄ OSTROŚCI, 1 DIODA LED, 3W, RK1294, ERRECOM
LAMPA UV RK1292, 3 DIODY LED, ZASILANIE 2-BATERIE "C" 1,5V, ERRECOM
LAMPA UV RK1291 ZE SZKŁEM POWIĘKSZAJĄCYM, 6 DIOD LED, ERRECOM
Działanie lamp UV jest bardzo proste. Do układu klimatyzacji wpuszcza się niewielką ilość fluorescencyjnego czynnika. Po włączeniu klimatyzacji na pełną moc, czynnik powinien zacząć wydostawać się poszukiwaną szczeliną lub dziurką, lecz będzie niewidoczny dla nieuzbrojonego oka. Wówczas stosuje się niezawodną lampę UV, która po nakierowaniu na odpowiednie miejsce uwidacznia czynnik fluorescencyjny. Obsługujący pracownik będzie miał na sobie przez cały czas gogle ochronne, które mają za zadanie chronić oczy przed niebezpiecznym działaniem promieniowania UV. Skuteczne działanie lampy widać od razu. Nieszczelność w układzie będzie zdecydowanie mocniej się święcić i zwróci uwagę obsługującego. Co ciekawe, lampy UV sprawdzą się zarówno w sytuacji poszukiwania dużych, jak i małych wycieków. Wszystko dzięki temu, że powietrze z dodatkiem czynnika fluorescencyjnego, które przedostanie się najmniejszą nieszczelnością. W przypadku układów klimatyzacji jest to szczególnie istotne, gdyż uciekający czynnik chłodzący generuje ogromne koszty dla właściciela pojazdu, a jednocześnie znacznie obniża wydajność układu klimatyzacji.
Klimatyzacja znacznie poprawia komfort jazdy dzięki skutecznemu obniżaniu temperatury w kabinie. Przybiera różne formy i występuje jako wersja automatyczna lub ręczna. Klimatyzacja automatyczna polega na ustawieniu przez kierowcę żądanej temperatury, która jest utrzymywana przez komputer sterujący. Klimatyzacja z ustawianiem ręcznym jest znacznie tańsza w produkcji i tym samym szerzej rozpowszechniona. Kierowca ustawia wówczas siłę nawiewu oraz jego temperaturę. Zalety klimatyzacji można wykorzystać nie tylko w ciepłe dni, ale również zimą w celu szybkiego odparowania szyb. Aby układ mógł poprawnie działać, należy zapewnić mu szczelność oraz sprawność wszystkich elementów.