W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES W SERWISIE INTERNETOWYM http://www.climapartner.pl zamknij

PAG 

Olej PAG (czyli glikol polialkilenowy) to jeden z najpopularniejszych środków smarnych stosowanych obecnie w samochodowych systemach klimatyzacyjnych. Dzięki swoim właściwościom dobrze powleka ruchome części układu klimatyzacji i skutecznie odprowadza z niej nadmiarowe ciepło.

na stronę
Pokazuje 1 - 12 z 36 elementów
Pokazuje 1 - 12 z 36 elementów

Jakie zadania wykonuje olej PAG w układzie klimatyzacyjnym?

Podobnie jak te wykorzystywane w silniku samochodu, oleje do klimatyzacji - w tym PAG - stosowane są do smarowania sprężarki i pozostałych ruchomych elementów systemu klimatyzacyjnego. W ten sposób redukowane jest tarcie powstające między nimi podczas pracy urządzenia. Ponadto olej odgrywa ważną rolę w chłodzeniu sprężarki oraz chroni metalowe części całego układu przed rdzewieniem.

Jakie cechy ma olej PAG?

Oleje tego typu bardzo dobrze rozpuszczają się czynniku chłodniczym. Oprócz tego ich wiązania chemiczne są obustronnie zablokowane (“double-end-capped”). Oznacza to, że mają wysoką stabilność chemiczną oraz termiczną. Oleje PAG zwykle wykazują wysoką higroskopijność, czyli łatwo wchłaniają wodę - dlatego należy je chronić przed wilgocią. Jednak coraz więcej producentów wypuszcza na rynek nowoczesne oleje typu PAG o zmniejszonej higroskopijności, zachowujące właściwości smarne nawet w zetknięciu z wilgocią.

Jak dobrać odpowiedni rodzaj oleju PAG do klimatyzacji?

Wskazania dotyczące wyboru oleju do klimatyzacji samochodowej są bardzo konkretnie sprecyzowane. Producent układu klimatyzacyjnego określa jaki typ oleju powinien być w nim używany (PAG najczęściej stosuje się do sprężarek z czynnikiem chłodniczym R134a), ile oleju należy zastosować i jaką musi mieć on klasę lepkości (46, 100 lub 150). Używanie nieodpowiedniego oleju ma negatywny wpływ na pracę sprężarki, co w dalszej perspektywie skutkuje skróceniem jej żywotności i koniecznością kosztownej wymiany na nowe urządzenie.