Olej PAG (czyli glikol polialkilenowy) to jeden z najpopularniejszych środków smarnych stosowanych obecnie w samochodowych systemach klimatyzacyjnych. Dzięki swoim właściwościom dobrze powleka ruchome części układu klimatyzacji i skutecznie odprowadza z niej nadmiarowe ciepło.
OLEJ PAG 46, 250 ML, ODPOWIEDNIK ND 12, NA CZYNNIK R-1234YF, ERRECOM
OLEJ PAG 46, 500 ML, ODPOWIEDNIK ND 8, SPECJALNA TOREBKA HERMETYCZNA, Z SZYBKOZŁĄCZEM, ERRECOM
OLEJ PREMIUM PAG 46 + UV, 1 LITR, ODPOWIEDNIK ND 8, DO UKŁADÓW KLIMATYZACJI, ERRECOM
OLEJ PREMIUM PAG 46, 1 LITR, ND 8, DO UKŁADÓW AUTOKLIMATYZACJI, ERRECOM
OLEJ PAG 46 DO CZYNNIKA R-1234YF, 1 LITR, ODPOWIEDNIK ND 12, ERRECOM
Podobnie jak te wykorzystywane w silniku samochodu, oleje do klimatyzacji - w tym PAG - stosowane są do smarowania sprężarki i pozostałych ruchomych elementów systemu klimatyzacyjnego. W ten sposób redukowane jest tarcie powstające między nimi podczas pracy urządzenia. Ponadto olej odgrywa ważną rolę w chłodzeniu sprężarki oraz chroni metalowe części całego układu przed rdzewieniem.
Oleje tego typu bardzo dobrze rozpuszczają się czynniku chłodniczym. Oprócz tego ich wiązania chemiczne są obustronnie zablokowane (“double-end-capped”). Oznacza to, że mają wysoką stabilność chemiczną oraz termiczną. Oleje PAG zwykle wykazują wysoką higroskopijność, czyli łatwo wchłaniają wodę - dlatego należy je chronić przed wilgocią. Jednak coraz więcej producentów wypuszcza na rynek nowoczesne oleje typu PAG o zmniejszonej higroskopijności, zachowujące właściwości smarne nawet w zetknięciu z wilgocią.
Wskazania dotyczące wyboru oleju do klimatyzacji samochodowej są bardzo konkretnie sprecyzowane. Producent układu klimatyzacyjnego określa jaki typ oleju powinien być w nim używany (PAG najczęściej stosuje się do sprężarek z czynnikiem chłodniczym R134a), ile oleju należy zastosować i jaką musi mieć on klasę lepkości (46, 100 lub 150). Używanie nieodpowiedniego oleju ma negatywny wpływ na pracę sprężarki, co w dalszej perspektywie skutkuje skróceniem jej żywotności i koniecznością kosztownej wymiany na nowe urządzenie.