W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES W SERWISIE INTERNETOWYM http://www.climapartner.pl zamknij

Czynniki klimatyzacji

Do poprawnego działania klimatyzacji niezbędny jest czynnik chłodzący. Jest on elementem obniżającym temperaturę w kabinie i odpowiadającym za prawidłową pracę układu klimatyzacji. Czynnik do klimatyzacji to płyn roboczy o właściwościach termodynamicznych, który uczestniczy w procesie wymiany ciepła. Stosuje się go w klimatyzacji samochodowej w procesie naprzemiennego odbierania i oddawania ciepła. Jeśli się go nie zaaplikuje, to skraplacz i sprężarka wykonują tak zwaną pracę „na sucho”, co prowadzi do szybkiego wystąpienia usterki czy nawet całkowitego zepsucia klimatyzacji samochodowej.

Pokazuje 1 - 4 z 4 elementów
Pokazuje 1 - 4 z 4 elementów

Z kolei w przypadku normalnej pracy czynniki do klimatyzacji samochodowej mogą zmniejszać się nawet o 15%, dlatego należy wykonywać regularne kontrole ich poziomu oraz uzupełniać w przypadku ich braku – inaczej może to skutkować powstaniem poważnych uszkodzeń układu klimatyzacyjnego w pojeździe.

Jak wybrać właściwe czynniki do klimatyzacji samochodowej?

Jeśli zastanawiali się Państwo, czym się kierować przy wyborze czynników do klimatyzacji samochodowej, najpierw należy rozeznać się, jaki rodzaj instalacji został wbudowany. Kolejnym wskaźnikiem jest ochrona środowiska – dla przykładu grupa czynników CFC ma wysoki potencjał niszczenia warstwy ozonowej, podczas gry grupa HCFC już wpływa na nią mniej szkodliwie, zaś czynniki klimatyzacji z grup HC, NH3, HFO i HFC nie wpływają na nią ani trochę szkodliwie. Dlatego też przed dokonaniem zakupu preparatu, należy dokładnie sprawdzić, który z czynników jest polecany do posiadanego rodzaju klimatyzacji.

Dla przykładu, w nowszych modelach samochodów osobowych stosuje się często czynniki do klimatyzacji R1234YF przez wzgląd na niski wskaźnik GWP, zaś w starszych zazwyczaj jest to R-134A. Należy zdecydowanie unikać stosowania propanu-butanu, pomimo że z początku może dawać on złudzenie działającego poprawnie, gdyż eksperymenty z gazem mogą okazać się bardzo tragiczne w skutkach – wliczając również potencjalne zagrożenie wystąpienia wybuchu.

Ze względu na fakt, że czynniki ulatniają się w trakcie eksploatacji pojazdu nawet do 15% swojej objętości podczas normalnego użytkowania, lepiej zamawiać je u sprawdzonych dostawców, jak sklep ClimaPartner, a także pamiętać o uzupełnianiu ich poziomu co najmniej raz do roku. Oczywiście kontroli warto dokonywać wcześniej, aby zapobiec sytuacji, w której elementy systemu pracują „na sucho”. Pomoże to w uniknięciu momentu, kiedy sprężarka ulegnie zatarciu, a tym samym powstaniu poważnych uszkodzeń systemu klimatyzacji samochodowej, które niosą ze sobą duże koszty naprawy czy nawet wymiany na całkiem nową. Wielu kierowców zaleca uzupełnienie czynnika do klimatyzacji samochodowej na wiosnę, najlepiej jeszcze przed okresem urlopowym, co zagwarantuje odpowiednią ilość czasu na przygotowanie pojazdu przed letnimi wyprawami.

Oferta czynników klimatyzacji ClimaPartner

W sklepie internetowym ClimaPartner znajdą Państwo bogaty wybór czynników klimatyzacji, które są gazami chłodzącymi różniącymi się między sobą specyfikacją. Warto pamiętać, że niektóre są przeznaczone do poszczególnych rodzajów układów klimatyzacyjnych, dlatego przed zakupem należy rozeznać się, który będzie odpowiedni dla posiadanego pojazdu.

  • R1234YF - 5 kg

Czyli inaczej 2,3,3,3-tetrafluoropropen. Po 2017 roku ustanowiono go domyślnym czynnikiem do klimatyzacji samochodowej. Należy do grupy gazów HFO, co oznacza, że jest bezpiecznym i niezawierającym F-gazów preparatem chłodzącym, zaś uwalniające się cząstki do atmosfery są czynne jedynie przez 13 godzin, co czyni go mało szkodliwym dla warstwy ozonowej. Dodatkowo ma niski wskaźnik GWP wynoszący zaledwie 4 jednostki, a także nie emituje niebezpiecznych związków fluoru w trakcie pożaru. W normalnych warunkach nie powoduje zagrożenia.

  • R-134A - 12 kg

Znany też pod nazwą 1,1,1,2-tetrafluoroetan. Jest on zamiennikiem R-12, który najczęściej jest używany do lodówek i klimatyzacji samochodowej jako czynnik chłodzący. Jego wskaźnik GWP wynosi 1430. Był popularny aż do 2017 roku. Nie powoduje uszkodzenia metalu, ale wymagane jest odpowiednie uszczelnienie ze względu na to, że powoduje rozpuszczanie tworzyw sztucznych.

  • R404-A - 9 kg

Gaz z grupy HFC o wysokim wskaźniku GWP wynoszącym aż 2141 jednostek. Niepalny i niewybuchowy, jednak jego posiadanie i użytkowanie wymaga posiadania odpowiednich certyfikatów.

  • R452A - 11 kg

Nosi nazwę handlową Opteon®XP44 i jest mieszaniną azeotropową. Przy odpowiednich modyfikacjach układu można go zastąpić zamiennikami R404A oraz R507.

  • R-410A - 10 kg

Jest on blisko azeotropową mieszaniną HFC czynników R32 i R125 w stosunku 1:1, która w niewielkim stopniu rozpuszcza się w olejach. Jest to czynnik klimatyzacji niepalny i niewybuchowy. Przy jego użytkowaniu zaleca się stosowanie olejów poliestrowych POE, zaś jego GWP wynosi 2088. Stanowi zamiennik dla R22, jednak jego użytkowanie wymaga posiadania odpowiednich certyfikatów oraz modyfikacji instalacji.