W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES W SERWISIE INTERNETOWYM http://www.climapartner.pl zamknij

Czynniki do klimatyzacji

Nie ma mowy o dobrze działającej klimatyzacji bez czynnika chłodzącego. To on uczestniczy w procesie wymiany ciepła, obniża temperaturę w samochodzie i pozwala na prawidłową pracę układu. Bez niego sprężarka czy skraplacz pracują “na sucho” i szybko się psują. Przy normalnej pracy czynniki do klimatyzacji mogą tracić nawet do 15%, warto więc regularnie sprawdzać ich poziom, a w razie potrzeby uzupełnić braki, zanim powstaną poważne uszkodzenia.

Pokazuje 1 - 5 z 5 elementów
Pokazuje 1 - 5 z 5 elementów

Jakie czynniki do klimatyzacji można u nas kupić?

Czynniki chłodzące to gazy różniące się między sobą. Przed zakupem warto zapoznać się ze specyfikacją i wybrać odpowiedni do naszej klimatyzacji.

  • R1234YF - 5 kg

Jego nazwa właściwa to 2,3,3,3-tetrafluoropropen. Po 2017 roku jest domyślnym chłodziwem w klimatyzacji samochodowej. Należy do grupy HFO. To bezpieczny i niezawierający F-gazów czynnik chłodzący, którego cząstki uwolnione do atmosfery są aktywne jedynie przez 13 godzin. Ma niski wskaźnik GWP, który wynosi zaledwie 4 (czyli ma mniejszy wpływ na ocieplanie się klimatu). Podczas pożaru emituje niebezpieczne związki fluoru. W normalnych warunkach nie powoduje zagrożenia. Butla kaucjowana. Wymagany certyfikat.

  • R-134A - 12 kg

Zamiennik R-12, używany w lodówkach i samochodach jako chłodziwo. Jego wskaźnik GWP to 1430. Jego historia sięga lat 90. XX wieku. Znany też pod nazwą 1,1,1,2-tetrafluoroetan. Chętnie używany do 2017 roku. Nie uszkadza metalu, wymaga jednak odpowiedniego uszczelnienia, gdyż rozpuszcza tworzywa sztuczne. Do nabycia tylko na miejscu.

  • R404-A - 9 kg

Jest to gaz z grupy HFC, jego zakup oraz użytkowanie jest zależne od posiadania stosownych certyfikatów. Niepalny i niewybuchowy. Ma wysoki wskaźnik GWP - 2141.

  • R452A - 11 kg

Jego nazwa handlowa to Opteon®XP44. Jest mieszaniną azeotropową. Zamienniki to R404A, R507 (przy odpowiednich modyfikacjach układu).

  • R-410A - 10 kg

Czynnik chłodniczy R410A jest blisko azeotropową mieszaniną HFC czynników R32 (50%) i R125 (50%), w niewielkim stopniu rozpuszczającą się w olejach. Jest niepalny i niewybuchowy. Zaleca się stosowanie olejów poliestrowych POE. Wymaga modyfikacji instalacji oraz posiadania certyfikatów. GWP - 2088. Jest zamiennikiem R22.

Jaki czynnik do klimatyzacji wybrać?

Jak wybrać czynnik do klimatyzacji? Wiele zależy od rodzaju instalacji, a także ochrony środowiska. Na przykład grupa czynników CFC ma wysoki potencjał niszczenia warstwy ozonowej. Nieco lepiej jest w wypadku grupy HCFC, natomiast czynniki z grup HFC, HC, NH3 czy HFO nie niszczą jej. Warto więc sprawdzić przed zakupem czym najlepiej “nabić” naszą klimatyzację. W nowszych samochodach będzie to na pewno R1234YF z uwagi na bardzo niski wskaźnik GWP, natomiast w starszych raczej R-134A. W żadnym razie nie może to być propan-butan, chociaż początkowo układ może działać poprawnie. Takie eksperymenty z LPG mogą się jednak skończyć bardzo poważnie, z wybuchem włącznie. Najlepiej zamówić czynnik chłodniczy do klimatyzacji od sprawdzonego dostawcy. Z uwagi na to, że ulatnia się on w trakcie eksploatacji pojazdu (straty mogą wynosić do 15% przy normalnym użytkowaniu, przynajmniej raz w roku należy “nabić klimę”. Zapobiega to zatarciu się sprężarki i poważnym uszkodzeniom klimatyzacji, której naprawa będzie wiele kosztować. Najlepszym do tego momentem jest wiosna, kiedy jeszcze nie ma sezonu urlopowego i mamy czas, aby przygotować nasz pojazd na letnie podróże.