Ogrzewanie postojowe jest niezależnym od pracy silnika, złożonym z wielu części systemem ogrzewania wnętrza samochodu, a czasem również samego silnika. To rozwiązanie bardzo komfortowe dla użytkowników samochodów. Dzięki niemu kierowca i pasażerowie mogą w zimie wsiąść od razu do nagrzanego wcześniej auta. Stosując ogrzewanie postojowe można również rozmrażać szyby w samochodzie.
RURA PRZEWÓD POWIETRZA WEBASTO EBERSPACHER, FI 60, CZARNA
System ogrzewania postojowego jest połączony z układem chłodzącym samochodu i nawiewami w kabinie. Częścią takiego systemu odpowiedzialną za wytwarzanie ciepła przy wyłączonym silniku jest agregat montowany pod maską samochodu. W przypadku tzw. „suchego ogrzewania postojowego” agregat pobiera chłodne powietrze z kabiny i ogrzewa je, a następnie wprowadza z powrotem przez kratki nawiewu.
Drugim rozwiązaniem jest „wodne” ogrzewanie postojowe. W tym wypadku agregatora ogrzewa płyn chłodniczy w układzie klimatyzacyjnym. Podgrzany płyn krąży w tym układzie i dostarcza ciepło do kabiny poprzez nawiew. Następnie płyn wraca do agregatu, jest ponownie ogrzewany i dalej podąża w obiegu. Podczas pracy systemu wodnego ogrzewania postojowego nagrzewany jest również silnik, co korzystnie wpływa na jego pracę po uruchomieniu w zimny dzień.
Do elementów takiej instalacji należą, w zależności od jej typu, między innymi:
Ta ostatnia część systemu może występować pod wieloma postaciami - na przykład potencjometru, panelu elektronicznego lub pilota do zdalnego sterowania. Dzięki urządzeniu sterującemu możemy ustawić konkretną godzinę, o której system ma rozpocząć pracę.