W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES W SERWISIE INTERNETOWYM http://www.climapartner.pl zamknij

Sprawdzanie szczelności klimatyzacji azotem

Podstawowym warunkiem bezawaryjnej pracy układu klimatyzacji jest jego szczelność. Tylko przy spełnieniu takich warunków może działać ona w pełni wydajnie, bez ryzyka wystąpienia dodatkowych usterek, takich jak chociażby uszkodzenie kompresora (w wyniku jego zatarcia lub przeładowania). Jednymi z najskuteczniejszych urządzeń służących do kontrolowania stanu klimatyzacji są narzędzia do sprawdzania szczelności klimatyzacji azotem. Umożliwiają one dokonywanie regularnych kontroli, co pozwoli na podjęcie odpowiednich działań, zanim system klimatyzacji samochodowej ulegnie uszkodzeniu.

na stronę
Pokazuje 1 - 12 z 263 elementów
Pokazuje 1 - 12 z 263 elementów

Sprawdzanie szczelności klimatyzacji azotem krok po kroku

Proces sprawdzania szczelności klimatyzacji azotem polega na podłączeniu do pustego układu klimatyzacji azotu znajdującego się pod ciśnieniem wylotowym o wartości w granicach 2-30 barów. Według norm polskiego prawa ciśnienie próbne wynosi 1,5 wartości ciśnienia maksymalnego roboczego. Dlatego też do prawidłowego wykonania próby niezbędne jest napełnienie klimatyzacji azotem pod ciśnieniem około 3,0 MPa, a następnie tak przygotowany system pozostawić na 24 godz. Jest on podłączany za pomocą specjalnego węża i adaptera (zwanego inaczej przyłączem serwisowym). Następnie należy obserwować manometry i sprawdzać, czy mierzone ciśnienie maleje, czy też jest stałe. Jeżeli jego wartość maleje, oznacza to, że mamy do czynienia z nieszczelnym układem klimatyzacji. Jeżeli jednak wartość ciśnienia jest stała, można mieć całkowitą pewność, że klimatyzacja jest w pełni szczelna.

Najgorszą możliwą sytuacją jest ta, w której ciśnienie zmniejsza się bardzo wolno – dla przykładu: 1 bar na około 30 minut. Wówczas nieszczelność jest najprawdopodobniej bardzo mała, co oznacza, że znalezienie jej zajmie zdecydowanie więcej czasu i może wymagać poniesienia wyższych kosztów naprawy. Niezależnie od wielkości usterki, zdecydowanie nie wolno jej bagatelizować.

Narzędzia do sprawdzania szczelności – dlaczego są tak ważne?

Każdy właściciel pojazdu, powinien wiedzieć, że narzędzia do sprawdzania szczelności klimatyzacji azotem to absolutny niezbędnik w każdym garażu. Pomaga w zachowaniu systemu klimatyzacji oraz innych elementów pojazdu w dobrym stanie. Nieszczelności, nawet te najmniejsze, mogą przyczyniać się do powstawania dodatkowych problemów, jak chociażby gromadzenia się wilgoci doprowadzającej do korozji w tłokach kompresora. Dlatego nawet w przypadku niewielkich usterek warto jak najszybciej zdiagnozować problem, zlokalizować miejsce usterki, a następnie usunąć nieszczelność.

Według wielu specjalistów, narzędzia do sprawdzania szczelności klimatyzacji azotem to jeden z najskuteczniejszych sposobów na przetestowanie wydajności oraz szczelności układu. Dlatego też zadbaliśmy o to, aby w ofercie sklepu ClimaPartner nasi Klienci znaleźli oryginalne produkty renomowanych producentów, jak zestaw do sprawdzania szczelności, reduktory azotu o różnych wartościach ciśnienia, elektroniczny wykrywacz nieszczelności metodą mieszaniny wodorowo-azotowej oraz sprzęt przystosowany specjalnie do szukania mikrowycieków. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowymi parametrami produktów dostępnych w asortymencie.

Sprawdzanie szczelności klimatyzacji azotem – O czym warto pamiętać?

Wykonując sprawdzanie szczelności klimatyzacji azotem należy pamiętać o kilku niezwykle istotnych szczegółach, jak chociażby że obniżenie poziomu ciśnienia nie powinno przekraczać 2% podczas wykonywania pomiaru. Nie należy zapominać o wykonaniu próżni w układzie chłodzenia, gdyż obecność powietrza w instalacji może przyczynić się do awarii urządzenia, a co za tym idzie - szybkiej korozji elementów systemu klimatyzacji oraz rozkładu czynnika chłodniczego, który się w niej znajduje. Ma to miejsce dlatego, że powietrze zawiera wbrew pozorom dużą ilość wilgoci, a to z kolei wpływa na podwyższenie ciśnienia skraplania i obciążenie termiczne sprężarki (przez co może dojść do jej spalenia bądź zatarcia). Należy pamiętać też, że dopiero po przeprowadzonych testach oraz odpowiednim zabezpieczeniu całej instalacji można napełnić ją czynnikiem chłodniczym i dopiero potem uruchomić klimatyzator. Podczas jego pracy warto również dokonać pomiaru temperatury wlotowej i wylotowej, ciśnienia czynnika chłodniczego, a także sprawdzić, czy skropliny z układu chłodzenia są odprowadzane prawidłowo.